Da Folketinget i 2004 senest vedtog en gymnasiereform,
var et af målene at styrke den naturvidenskabelige dimension i
gymnasiet. Studenternes formelle niveauer i naturvidenskabelige fag
skulle styrkes, og flere studenter skulle læse videre på en naturvidenskabelig
uddannelse.
EVA har løbende fulgt udviklingen i studenternes
fagniveauer og studenternes søgning til videregående
naturvidenskabelige uddannelser og har netop offentliggjort en analyse
af de nyeste tal for studenterårgangene 2010, 2011 og hvad angår
fagniveauer 2013. Analysen viser at:
Den
naturvidenskabelige profil blandt studenterne er styrket
Den naturvidenskabelige profil i gymnasiet er styrket
efter gymnasiereformen. En større andel af både stx- og htx-studenter
har en fagkombination af matematik på A-niveau samt fysik og kemi på
mindst B-niveau. Denne fagkombination er fra 2008 adgangsgivende til
stort set alle videregående uddannelser inden for naturvidenskab,
sundhed og teknik.
På stx er andelen af studenter med fagkombinationen
matematik på A-niveau samt fysik og kemi på mindst B-niveau steget fra
14 % før reformen til 22 % efter reformen (årgang 2013), mens andelen
på htx er steget fra 50 % før reformen til 78 % efter reformen (årgang
2013).
Optaget på
lange naturvidenskabelige, sundhedsfaglige og tekniske uddannelser er
steget
Når man sammenligner årgang 2007 med årgang 2011, er
optaget på de lange videregående uddannelser inden for sundhed, teknik
og naturvidenskab steget. Optaget på disse uddannelser er samlet set
steget med 10 procentpoint. Denne stigning er korrigeret for, at
andelen af stx- og htx- studenter, der starter på en lang videregående
uddannelse, i samme periode er steget markant.
Især de lange naturvidenskabelige uddannelser har haft
en markant stigning i optaget fra årgang 2007 til 2011. Det korrigerede
optag er her steget med 18 procentpoint. På de sundhedsfaglige uddannelser
er stigningen for samme årgange 4 procentpoint, mens optaget er uændret
for de tekniske uddannelser.
Brug af
gymnasial supplering hænger tæt sammen med udviklingen i fagniveauer
Ud over fagniveauer og optag på videregående uddannelser
har EVA undersøgt udviklingen i brug af gymnasiale suppleringskurser.
Her viser de nye tal, at 26 % af studiestarterne på de lange
videregående naturvidenskabelige, sundhedsfaglige og tekniske
uddannelser har påbegyndt mindst et suppleringsfag efter gymnasiet.
Den store stigning i brugen af GSK skete allerede fra
2006 til 2007, hvor andelen af studenter, der tog GSK inden de
påbegyndte en lang videregående sundhedsfaglig, teknisk eller
naturvidenskabelig uddannelse, steg fra 17 % til 23 %, mens andelen kun
er steget med yderligere 3 procentpoint fra årgang 2007 til årgang
2010. Der er med andre ord ikke noget, der tyder på, at
gymnasiereformen har rettet op på den stigning i brug af GSK, der sås
fra 2006 til 2007, men omvendt tyder de nyeste tal heller ikke på, at
andelen af studiestartere, der tager GSK, stiger mærkbart efter 2007.
Årsagen til stigningen i brug af GSK fra 2006 til 2007
kan til dels tilskrives den markante skærpelse af optagelseskravene til
netop de lange videregående naturvidenskabelige og sundhedsfaglige uddannelser,
som skete med virkning fra optaget i 2008.
Ser man på, hvilke fag, der suppleres i, er der en
tydelig sammenhæng til studenternes fagniveauer før og efter reformen.
Således er der en større andel studenter fra 2010 end før reformen, der
supplerer i fysik, og tilsvarende færre, der supplerer i kemi, mens
andelen der supplerer i matematik er steget lidt med 3 procentpoint fra
årgang 2007 til årgang 2010.
|
Ingen kommentarer:
Send en kommentar