Idealbilledet af det aktivt deltagende menneske gennemsyrer uddannelsessektoren. Men kommer fokus på at skabe aktive elever til at skygge for de stille, de udfordrede og alle de andres læring?
I DPU´s magasin Asterisk er der en artikel af lektor Lotte Hedegaard-Sørensen, konsulent ved EVA Thea Nørgaard Dupont og professor Hans Siggaard Jensen der sætter ovenstående til debat, med udtalelser som:
Evnen til at få de ikke-aktive med kompliceres
af, at lærerne i dag står i et historisk stort
krydspres blandt andet i forhold til krav om
at arbejde inkluderende og differentieret.
Presset kommer fra lovgivning, forvaltninger
og teoretikere og betyder blandt andet, at læ-
rerne ofte for ensidigt kommer til at fokusere
på elevernes aktive deltagelse i undervisningen,
mener Lotte Hedegaard-Sørensen.
»Lærerne bliver bedt om at styre efter mål
og arbejde med synlig læring, så det gør de.
Den perfekte elev, der er aktiv på de rigtige
tidspunkter og de rigtige måder, bliver
derfor også et ideal for læreren, fordi netop
dén elev bekræfter, at læreren selv er en
succes,« pointerer Lotte Hedegaard Sørensen.
» Det er et tydeligt mønster
i vores undersøgelse, at
lærerne ser den gode elev
som den aktivt deltagende
elev, der bidrager til
undervisningen.«
Evalueringskonsulent Thea Nørgaard Dupont
»Før lærte du noget,
blev udlært, og så var du
mester. Men i livslang
lærings-perspektiv får vi
aldrig fornøjelsen af at
være færdige med noget.
Du er hele tiden på vej
til at blive en anden.«
Professor Hans Siggaard Jensen
»De elever, der ikke får
det ideelle stempel som
aktive deltagere, glider
i baggrunden, og deres
måde at deltage på bliver
besværlig, forkert, usynlig
eller italesat som et
disciplineringsproblem.
Så vi ender med et meget
stort antal udenfor.«
Lektor Lotte Hedegaard-Sørensen
Er du interesseret i at læse artiklen i sin helhed kan den findes her:
Ingen kommentarer:
Send en kommentar